Verdensreligion og verdenspolitikk

Pilatus, Kristus og Barabbas

8. Kapittel

Den alvorlige situasjonen for den moderne Pilatus.

Barabbassinnelaget blir ikke bare frigjort, med noen ganger også høytidelig æret, dekorert og hyllet i dikt, filmer og romaner. Ingen kan bebreides for det. Dette skjer fordi man tror det er den eneste sanne og rettferdige måten å redde sitt eget liv, posisjon og ære på. Når man ikke vet bedre, kan man jo ikke handle annerledes. Viten man ikke har kan man ikke handle etter. Og det var i kraft av dette at Kristus bad for sine bødler på korset og sa: «Far, tilgi dem for de vet ikke hva de gjør.»

Det allmenne kulturmennesket har altså ikke kommet så langt frem i utviklingen at det kan frigjøre Kristus i situasjoner der denne frigjørelsen ville påføre det bryderi eller ubehageligheter. Ja, koste det livet. Her blir det som Pilatus en urettferdig dommer og setter røveren eller morderen i seg selv fri, men fengsler og henretter i større eller mindre grad kristusvesenet i sin egen mentalitet og væremåte.

Det moderne kulturmennesket kan ikke utløse en større fiasko eller ulykkelig skjebne for seg selv. Det kan som Pilatus redde sin fysiske posisjon og sitt velvære i øyeblikket, vaske sine hender og skylde på de andre, men det forandrer ikke det kosmiske alvoret i situasjonen for den moderne Pilatus. Den urettferdige dommen om å frigi røveren eller Barabbas i stedet for Kristus i sitt eget vesen, vil før eller siden ramme hen selv. I situasjoner der man slipper Barabbas fri i sitt eget vesen, er man jo Barabbas og dermed i større eller mindre grad en forfølger av sin neste, slik man i situasjoner man gir Kristus i sitt indre fri, er en Kristus. Pilatus-sinnelaget eller det å være et moderne kulturmenneske er altså ikke den høyeste lykke eller sluttfasiten i Guds plan eller hensikt med mennesket. Man er blitt ledet frem til å bli et Pilatus-menneske, som er det samme som at man er blitt ledet frem til å bli en dommer som skal dømme mellom Kristus og Barabbas, slik at man kan oppleve hva det vil si å dømme urettferdig, hva det vil si å frigjøre Barabbas i stedet for Kristus i sitt eget vesen.